WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY
DZIECKA - RADY DLA RODZICÓW
Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny
rozwój jego osobowości. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu
mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia,
pragnienia. Rozwój mowy dziecka przyspieszają częste kontakty słowne z
otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie mogą spowodować opóźnienie mowy u
dziecka lub jej zaburzenia.
Optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy
możecie, Drodzy Rodzice zapewnić dziecku już od momentu jego narodzin.
Jesteście bowiem osobami przebywającymi z dzieckiem najdłużej, macie więc
największe możliwości wpływania na jego rozwój. Jesteście też pierwszym i
najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało naśladować.
Co powinniście, a czego nie należy robić, aby wspomagać
rozwój mowy dziecka?
Oto najważniejsze zalecenia:
Tak
postępujmy:
Mówmy do dziecka, już od pierwszych dni jego życia,
dużo i spokojnie. Nie podnośmy głosu zwracając się do niego.
Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo,
budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów, modulujmy własny głos.
Kiedy dziecko wypowie jakieś słowo, zdanie starajmy
się rozszerzyć jego wypowiedź, dodając jakieś słowa.
Mówmy dziecku co przy nim robimy, co dzieje się wokół
niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
Mówmy do dziecka zwracając uwagę, aby widziało naszą
twarz - będzie miało okazję do obserwacji pracy artykulatorów.
Karmienie piersią zapewni dziecku prawidłowy rozwój
układu artykulacyjnego.
Od najmłodszych lat uczymy dbałości o higienę jamy
ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się gryźć i żuć.
Zwracajmy uwagę, aby dziecko oddychało nosem; w
przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, prosimy pediatrę o ustalenie przyczyny.
Odpowiadajmy
na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
Opowiadajmy i
czytajmy dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki. Uczmy krótkich wierszy na
pamięć.
Oglądajmy z dzieckiem obrazki: nazywajmy przedmioty i
opisujmy sytuacje prostymi zdaniami.
Śpiewajmy z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe,
rytmiczne, a zarazem terapeutyczne.
Rysujmy z dzieckiem, mówmy co kreślimy -
"...teraz rysujemy kotka. To jest głowa, tu są oczy, nos...".
Zachęcajmy dziecko do wypowiedzi nt. rysunku.
Wspólnie oglądajmy telewizję, wybierajmy programy
właściwe dla wieku dziecka. Komentujmy wydarzenia pojawiające się na ekranie,
rozmawiajmy na ich temat.
Starajmy się, aby zabawy językowe i
dźwiękonaśladowcze znalazły się w repertuarze czynności wykonywanych wspólnie z
dzieckiem. Wybierajmy do zabaw właściwą porę.
Zachęcajmy swoje dziecko do mówienia (nie
zmuszajmy!); chwalmy je za każdy przejaw aktywności werbalnej; dostrzegajmy
każde, nawet najmniejsze osiągnięcie, nagradzając je pochwałą.
Dołóżmy wszelkich starań, aby rozmowa z nami była dla
dziecka przyjemnością.
Jeżeli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno
daną głoskę wymawiać
a nie robi tego, skonsultujmy się z logopedą.
Jeżeli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy
(rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), koniecznie
zapewnijmy mu opiekę lekarza specjalisty, ponieważ wady te są przyczyną
zaburzeń mowy.
Tego
nie róbmy:
Unikajmy podawania dziecku smoczka typu
"gryzak", zwracajmy uwagę, aby dziecko nie ssało palca. Następstwem
tych niepożądanych zachowań mogą być wady zgryzu, które prowadzą do wad wymowy,
np. wymowa międzyzębowa.
W trakcie rozmowy z dzieckiem unikajmy zdrobnień i
spieszczeń (języka dziecinnego), dostarczając dziecku prawidłowy wzorzec
językowy danego słowa.
Nie zaniedbujmy chorób uszu, gdyż nie leczone mogą
prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do dyslalii lub niemoty.
Nie gaśmy naturalnej skłonności dziecka do mówienia
obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchajmy uważnie wypowiedzi, zadawajmy dodatkowe
pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.
Nie poprawiajmy wymowy dziecka żądając, by
kilkakrotnie powtarzało dane słowo. Niech z naszego języka znikną słowa
:"Powtórz ładniej", "Powiedz lepiej". Wychowanie językowe
to nie tresura.
Nie zawstydzajmy, nie karzmy dziecko za wadliwą
wymowę.
Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do posługiwania
się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy. Naruszanie w tym okresie
naturalnego rozwoju sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy.
Często prowadzi to do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania.
Nie wymagajmy od dziecka zbyt wczesnego wymawiania
poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawności
narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a
zmuszane do wymawiania zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je
zniekształcać. W ten sposób przyczyniamy się do powstawania błędnych nawyków
artykulacyjnych, trudnych do zlikwidowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz